IndholD
Offentliggørelse og styring af indhold som trafikinformation, reklame, nyhedsopdatering osv. Køreplaner, stopinformation, meddelelser osv. Lagres centralt og leveres normalt fra eksterne systemer.
Oversigt over elementerne i adibus RealTid
Med adibus RealTid, informeres passagerer automatisk om næste stop, kommende destinationer, forsinkelser, skifte muligheder til andre busser / tog mv. Chaufføren vælger den rute / tur der køres, hvorefter løsningen henter de relevante rute / turoplysninger for den aktuelle rute. Systemet fungerer herefter fuldautomatisk og skifter f.eks. stoppesteder som bussen kommer frem på ruten uden interaktion fra chaufføren.
Valget af rute / tur sker på en chaufførskærm, som også kan bruges som et kommunikationsværktøj af chaufføren, der kan sende e-mails og anden information. Chauffør skærmen er det daglige værktøj for chaufføren og hjælpe med funktioner som Brændstofbesparende kørsel, skift af LED skilte og kommunikationer med driftscentret.
1. INDHOLD / TIDSPLAN
2. Server
3. Uploads
4. VALG AF RUTE
5. GPS
Offentliggørelse og styring af indhold som trafikinformation, reklame, nyhedsopdatering osv. Køreplaner, stopinformation, meddelelser osv. Lagres centralt og leveres normalt fra eksterne systemer.
adibus-løsninger hostes centralt, og der er ikke behov for lokalt it-hosting og drift.
Distribution og kommunikation med busser og tog bruger det mobile netværk, hvilket sikrer, at løsningen er online.
Rutevalg udføres i busserne af chaufføren. Formular der på indholdet på skærme og realtidsprognoser kører automatisk.
Positionering via GPS.
Busens og togets GPS beregner den nøjagtige placering hvert minut og kontrollerer dette mod køreplandata samt tidligere målinger på samme tidspunkt på ruten.
For eksempel, hvis bussen ifølge køreplanen skal afgå fra stop 1 kl. 9.43 via stop 2 10:19, stop 3 10:47 med en forventet ankomst til stop 4 kl. 11:23, vil systemet meddele den forventede ankomst til alle stops langs ruten sammenlignet med køreplanen.
Realtidsprognosen vises på skærmen for de kommende stops og sammenlignet med ankomsttider fra køreplanen.
Ved hjælp af busens GPS-position og de kommende stops langs ruten opdaterer systemet realtidsoplysninger om det næste stop og viser de tilgængelige skiftemuligheder på næste stop.
Denne information vises f.eks. hvert 2-3 minut, når bus eller tog er inden for en given radius fra den næste station.
Bussens GPS beregner sin position minut for minut og kontrollerer dette med køreplandata for den aktuelle rute. Hvis for eksempel bussen er mere end 3 minutter forsinket, meddeler systemet denne forsinkelse til eksterne dataleverandører og viser denne information til passagererne på bussen.
Dataene leveres via en online webservice. Dette gør det muligt at se information i realtid om aktuelle forsinkelser på internettet, mobil telefoner og på den kommende stationer. Hvis man øsnker at annoncere "næste stop", kan "adibus NæsteStopAnnoncering" levere dette.
I realtid vises den nøjagtige position og eventuelle forsinkelser på bussen / toget. Dette indsamles af systemet via GPS-enhederne på busserne og kan vises til søve operatører som trafikselskaber. Data kan bruge til bl.a. at analysere køreplaner, rejsetidsgarantier osv.
Driftcentret har adgang til et livemap med data om hver bus inklusive, rute / tur, næste stop på ruten, forsinkelser, chaufførnavn osv. Det er meget let, at søge og have fokus på forsinkede busser og beslutte hvad der skal ske for at forhindre yderligere forsinkelser .
Adgang til historiske data om bussenes situation er kun et par klik væk.